Een goede basis voor je marketing strategie start met het opstellen en uitwerken van een contentkalender. Een content watte...!? We gaan het je uitleggen in dit blog wat een contentkalender is, wat je met een contentkalender kunt doen en waarom elk bedrijf groot of klein een contentkalender zou moeten hebben.
Marketingstrategie
We beginnen met een marketing strategie. Hierbij ga je bekijken welke vormen van marketing je gaat inzetten. Dit kan zowel offline als online zijn en is natuurlijk afhankelijk van je bedrijf en product/dienst dat je verkoopt. Met het inzetten van de marketingstrategie ga je dieper in op wie jouw klanten zijn (buyer persona) en bekijk je ook welk (authentiek) verhaal jouw bedrijf, product of dienst onderscheidend maakt van de massa. Door een juiste marketingstrategie vertel je het juiste verhaal tegen de juiste personen. Dit is een belangrijke stap in je marketing process. In de tweede stap ga je kijken hoe je deze marketing uitingen gaat inzetten gedurende een bepaalde periode. Dit gaan we doen aan de hand van een contentkalender.
Contentkalender
Veel bedrijven werken ad-hoc met het delen van content via de verschillende kanalen. Nog even snel een social media bericht plaatsen voor morgen, de nieuwsbrief maken we nog even snel op en versturen we nog voor dit weekend. En ow ja, we moeten ook nog even snel een blog schrijven. Als je dit allemaal op het laatste moment nog moet doen maak je duidelijk geen gebruik van een contentkalender. Deze helpt je namelijk met het plannen van al je marketing uitingen op de verschillende kanalen die je inzet.
Inzetten contentkalender
Maak het jezelf gemakkelijk en houdt de focus op je bedrijf. Dat is de belangrijkste reden om een goede contentkalender op te maken. Door het indelen in maanden en hierop de juiste thema's te zoeken zorg je ervoor dat je vooruit kunt werken door misschien alvast berichten op social media in te plannen, nieuwsbrieven klaar te zetten voor verzending op een later moment en blog berichten klaar te maken om later te publiceren. De contentkalender helpt je niet alleen met het plannen, de contentkalender helpt ook mee om goede content te bedenken en in te spelen op de actualiteit. Een aantal (inhaak) dagen kun je alvast inplannen in je contentkalender, denk aan carnaval, pasen, zomer, herfst, winter, halloween, sinterklaas en kerstmis. Maar er zijn het hele jaar door zognoemde inhaakmomenten te bedenken waar je iets creatiefs kunt bedenken voor je bedrijf waarop je kunt "inhaken" met je marketing uitingen.
Inhaakdagen
Als je de contentkalender hebt opgemaakt bepaal je welke dagen je welke content plaatst. Wanneer gaat je nieuwsbrief de deur uit, wanneer wordt je blog geplaatst en wanneer plaats je een bericht op je socials. Maar wil je nu een stukje creativiteit toevoegen. (of ontbreekt dit juist), maak dan gebruik van de verschillende inhaakdagen die er zijn. Op verschillende websites (bijv. daysoftheyear.com) zie je dagelijks vele onderwerpen terugkomen. Natuurlijk passen niet al deze onderwerpen bij het verhaal dat je wilt vertellen maar meestal zijn we wel een paar onderwerpen in de maand die er wel bij passen. Deze kun je natuurlijk gebruiken om je berichten op te maken. Op die manier vul je langzaam je kalender en zul je zien dat het makkelijker en leuker wordt om bezig te zijn met je marketingverhaal en je hebt ook de focus op wat echt je aandacht vraagt, het runnen van je bedrijf!
Hulp nodig met je marketingplan?
Heb je hulp nodig bij het invullen van je contentcalender, het bedenken van creatieve content of het oppakken van je marketingstrategie? Dan plannen we graag een (online) sessie met je in en kunnen we samen bekijken waar we je mee kunnen helpen.