Social Media Beheer

Social Media, een term die voor sommige ondernemers eerder kopzorgen oproepen in plaats van een platform waar ze graag mee bezig zijn om in contact te blijven met hun doelgroep. Toch is het aanwezig zijn op social media en het bijhouden van een of meerdere social media kanalen wel een relatief goedkope manier om in contact te komen en te blijven met je doelgroep ongeacht in welke branche je ook actief bent.

Wat is of zijn social media

We zullen eerst even kort uitleggen wat social media is. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit kanalen waarbij je op zoek gaat naar de interactie met je doelgroep. Deze interactie is erg belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat je “sociaal” bezig bent. Als je bijvoorbeeld alleen berichten plaatst zonder de interactie is het eenrichtingsverkeer en kun je dus eigenlijk niet meer spreken van social media. Er zijn verschillende kanalen die vallen onder social media de bekendste zijn Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter.

Interactie met je doelgroep

Als eerste zorg je dat je weet wie je doelgroep is, daarna start de zoektocht naar de social media kanalen. Via een kanaal waar je doelgroep te vinden is (bijv. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn) ga je de interactie aan. Dat kan per kanaal op verschillende manieren. Zo zijn er mogelijkheden tot plaatsen van tekst, foto’s, video’s, evenementen, aanbiedingen en nog veel meer. Op basis van wat jij plaatst zullen er reacties komen van mensen die jou volgen of nog beter gezegd; fan van je merk zijn. Deze reacties zijn in de vorm van een commentaar, klik op een linkje of foto, het achterlaten van een duimpje of het delen van je bericht. Uiteraard blijft het hier niet bij, op basis van de reacties van je volgers ga jij de interactie aan door ze te bedanken, een gesprek te starten of door het sturen van persoonlijke berichten.

Handige tools

Om social media marketing goed te kunnen beheren zijn er een aantal tools beschikbaar die je hiermee op weg kunnen helpen. Zelf maken wij gebruik van een social dashboard om een content kalender bij te houden, berichten in te plannen en uitgebreide statistieken te raadplegen. Het voordeel hiervan is dat onze klanten mee kunnen kijken in het systeem en alles kunnen volgen. Dit dashboard kun je bij ons ook afnemen als je graag zelf aan de slag wilt gaan met social media marketing.

Uitbesteden?

We begrijpen heel goed dat jij bezig bent met de onderneming die je hebt opgezet en je hier met passie, liefde en toewijding mee bezig bent. Je hebt waarschijnlijk minder affiniteit met het bijhouden van je social media kanalen. Gelukkig is social media marketing juist een van mijn expertises en kun je het hele traject door ons uit laten voeren. Wij informeren je graag over de mogelijkheden!